Kry-logo
Last ned
Hvis du er bekymret for hvordan du kan opprettholde en sunn vekt, bestill en time for å snakke med en lege. Bestill legetime
Dette bør du vite om hormonene som regulerer matlysten din

Dette bør du vite om hormonene som regulerer matlysten din

Sist oppdatert:
ons. 7. jul. 2021
Lege hos Kry, Céline Guyomar, forklarer alt du trenger å vite om de viktigste hormonene som regulerer matlysten, samt ulike livsstilsgrep som kan holde dem i balanse

Er du nysgjerrig på hva som styrer matlysten din? Ikke alle er klar over at det faktisk kan være hormoner. Hormonene våre spiller en viktig rolle i regulering av sinnsstemningen vår og forbedring av søvn, men hormoner kan også ha en betydelig innvirkning på matlyst, spisevaner, og kan hjelpe oss med å opprettholde en sunn kroppsvekt.

De viktigste hormonene som bidrar med å regulere matlysten er ghrelin, kroppens sulthormon, og leptin, som gir signal om metthet til hjernen.

— Hormoner som påvirker matlysten er et svært kompleks forskningsområde, som inneholder mange forskjellige faktorer, sier Guyomar.

Sulthormonet ghrelin

Ghrelin er kjent som “sulthormonet”, og stimulerer matlysten vår ved å fortelle hjernen når det er tid for å spise. I tillegg til å fremme lysten til å spise mer mat, fremmer den også fettlagring. Ghrelin produseres i magen.

— Selv om ghrelin er kjent for å stimulere matlysten, hjelper den også med å regulere glukose og insulin, smakssans og søvn, sier Guyomar.

Ghrelin fremmer og øker utslippet av veksthormon fra hypofysen, som hjelper til med å opprettholde stoffskiftet, bryte ned kroppsfett og bygge opp muskler.

Årsaker til endringer i ghrelinnivået

Ghrelinnivået vil naturlig gå opp og ned i løpet av dagen; det øker kraftig før et måltid og synker til et lavt nivå etter måltidet. Når du har tom mage utskilles ghrelin, som videre går inn i blodomløpet til hypotalamusområdet i hjernen som stimulerer sulthetsfølelsen.

Slanking og faste kan også føre til at ghrelinnivåene øker. Når man begrenser kalorier og går ned i vekt kan resultatet være en kraftig økning i ghrelinnivå. En undersøkelse indikerte at deltakere på en seksmånedersdiett opplevde en økning i ghrelinnivå på 24 %.

— Nivået av ghrelin i blodet øker under slanking eller faste, og dette kan forklare hvorfor det er vanskelig å oppnå langsiktige vekttap resultater fra disse metodene, sier Guyomar.

—Mennesker som lider av spiseforstyrrelsen anoreksi (intens frykt for å gå opp i vekt) har også høyere ghrelinnivå, utdyper Guyomar.

Leptin forteller hjernen når den er mett

— Leptin produseres av kroppens fettlagringsceller, og spiller en viktig rolle i reguleringen av matlysten ved å fortelle hjernen når den er mett. Leptin kan også hjelpe med å regulere kroppsvekt og stoffskiftet.

— Leptin har mange andre roller i kroppen, som for eksempel regulering av forplantningssystemet ditt, og den har også en stor innvirkning på immunsystemet, sier Guyomar.

Andre hormoner som påvirker matlysten

  • Kortisol

Kortisol er ofte beskrevet som stresshormonet fordi det skilles ut når kroppen er under stress, dette kan øke matlysten og føre til overspising. En undersøkelse viste at deltakere som var stresset spiste mer og hadde mer lyst på sukkerholdig mat.

  • Pankreatisk polypeptid (PP)

Dette tarmhormonet skilles ut fra bukspyttkjertelen etter et måltid og kan redusere matlysten.

  • Kvinnelige hormoner

De kvinnelige hormonene spiller en viktig rolle i regulering av matlysten. Undersøkelser indikerer at progesteron og testosteron stimulerer matlysten, mens østrogen hemmer den.

Sov godt og spis riktig

Disse enkle livsstilsendringene kan hjelpe deg å balansere hormonene som styrer matlysten, og opprettholde en sunn vekt.

1. Prioriter søvn Regelmessig søvn er viktig. Hvis ikke reduseres leptinnivåene mens ghrelinnivåene vil øke, dette vil gi økt matlyst. Prøv å få minst 7-8 timer med søvn daglig.

2. Spis en proteinrik frokost Alltid sulten etter frokost? Lag noe godt med proteinrike produkter, som egg, melkeprodukter, belgfrukter og nøtter. Et proteinrikt kosthold kan hjelpe med å stille metthetsfølelsen i lengre tid.

3. Glem hurtigslanking Drastiske vektendringer og hurtigslanking kan virke forstyrrende på de viktigste hormonene for matlysten. Slankere som har gått ned i vekt har en tendens til å få høyere ghrelinnivå og lavere konsentrasjon av leptin. Det er derfor mer sannsynlig at de går tilbake til sine gamle spisevaner, og går opp i vekt etter slanking. Et balansert kosthold kan hjelpe med å vedlikeholde en sunn kroppsvekt og balansere hormonene dine.

4. Øv på oppmerksom spising Å spise sakte kan hjelpe deg med å forbedre svaret på hormonene som kontrollerer matlysten. Ved å ta det sakte og virkelig nyte maten, er det mindre sannsynlig at du spiser mer enn du trenger.

5. Beveg deg mer Fysisk aktivitet hjelper ikke bare med å opprettholde en sunn vekt og redusere leptinmotstand, det kan også redusere risikoen for alvorlige sykdommer som diabetes type 2, hjertesykdommer og slag. Få mer aktivitet og trening inn i hverdagen med aktiviteter som sykling eller gåturer.

Snakk med en lege dersom du er bekymret for hvordan du kan opprettholde en sunn vekt.
Bestill legetime
Godkjent av:
Lege

Pia Ødegaard

Allmennlege i Kry

Last updated:

Andre artikler