Kry-logo
Last ned
Plages du ofte av forstoppelse, og trenger råd? Bestill time
Ofte forstoppet? slik får du fart på magen

Ofte forstoppet? Slik får du fart på magen

Sist oppdatert:
tir. 12. okt. 2021
Å være forstoppet kan være skikkelig frustrerende, ubehagelig og vondt. Selv om det er ganske vanlig, skal det ofte ikke mer enn noen få grep til for å få fart på magen og fordøyelsen.

Lege i Kry, Pia Ødegaard, forteller at fordøyelsen din og avføringen kan si mye om din generelle helsetilstand.

— Når fordøyelsessystemene i kroppen din har sugd opp alle næringsstoffene fra maten du har spist, kvitter kroppen seg med avfallsstoffene gjennom avføring, forklarer Ødegaard.

Det kan være viktig å følge med på både dovanene dine og utseendet til avføringen din, da den kan fortelle mye om helsen din.

Hva er forstoppelse?

Å ha forstoppelse betyr at du har treg eller sjelden avføring.

— Alle er forskjellige og har ulike avføringsmønstre, men det finnes likevel noen symptomer som kan vise at du har forstoppelse, sier legen.

Antageligvis har du forstoppelse hvis du:

  • har smertefull avføring/vansker med å få ut avføringen
  • har hard eller klumpete avføring
  • du ikke får tømt deg ordentlig når du er på do
  • har magesmerter
  • har oppblåsthet
  • ofte føler tretthet

For de fleste går forstoppelsen over i løpet av noen dager eller uker, mens for andre kan det vare i ukesvis eller enda lenger. Da kaller vi det en kronisk forstoppelse.

Hva er årsaken til forstoppelse?

— Det finnes flere årsaker som kan føre til forstoppelse. Det kan for eksempel skyldes en bakenforliggende årsak, eller at forstoppelsen skyldes en situasjon du befinner deg i, utdyper Ødegaard.

1. Forstoppelse av mat

Hvis du sliter med forstoppelse kan det være du har et for lavt inntak av kostfiber og væske i kostholdet ditt, og for lite fysisk aktivitet.

— Kostfiber binder nemlig vann og gjør at avføringen i tarmen blir mykere og får større volum. Dette gjør at den passerer raskere gjennom tykktarmen, slik at du får mer regelmessig avføring, forklarer hun.

For å få igang tarmfunksjonen igjen, anbefaler Ødegaard å spise brød, kornvarer, gryn og mel med en høy andel sammalt mel, poteter, grønnsaker og frukt.

Hvis du tror du spiser for lite fiber, og ønsker å øke inntaket ditt, er det lurt at du gjør dette gradvis:

— Hvis du plutselig spiser større mengder fiber når magen og fordøyelsen ikke er vant med det, kan det gi fordøyelsesbesvær som oppblåst mage, mye luft eller diaré.

2. Forstoppelse av lite trening

En av de hyppigste årsakene til forstoppelse er lite fysisk aktivitet, og Ødegaard anbefaler derfor å bruke kroppen din daglig minst 30 minutter daglig.

— Fysisk aktivitet stimulerer bevegelse i tarmen, og regelmessig mosjon øker blodsirkulasjonen og sender mer blod til tarmene dine. Dette stimulerer bølgende muskelsammentrekninger i tarmen slik at tarminnholdet blir presset gjennom fordøyelseskanalen, forklarer legen.

3. Forstoppelse av endrede rutiner eller utsatt å gå på do

Vi har vel alle opplevd at endringer i rutiner kan forstyrre dovanene våre.

— Lang tid mellom dobesøk, plutselige endringer i kostholdet eller mye stillesitting kan føre til forstoppelse, sier Ødegaard.

Å la være å gå på do når du føler trang til det, kan også gi treg mage.

— Jo lenger avføringen blir værende i tarmen, desto mer tarmvann blir sugd opp. Dermed blir avføringen hardere, og vanskeligere å transportere videre – pass derfor på å gå på do når du føler trang til det, råder hun.

4. Forstoppelse av psykiske grunner

Angst, stress og depresjon kan også forårsake forstoppelse. Dette, forklarer Ødegaard, er fordi hjernen og tarmen kommuniserer med hverandre.

— Fordøyelsessystemet kan sende signaler til hjernen, og på samme måte kan hjernen sende signaler til tarmen. Både stress, sinne, angst og depresjon er tilstander som kan påvirke avføringen din, sier hun.

Hvis stressnivået ditt er høyt kan det påvirke fordøyelsen din, også hvis du har irritabel tarmsyndrom. — Et av symptomene på irritabel tarm er forstoppelse. Hvis du har IBS, har du kanskje merket av forstoppelsen forverrer seg når du er stresset.

5. Forstoppelse forårsaket av legemidler

Det er svært vanlig å oppleve å bli forstoppet dersom du går på visse type legemidler.

— Smertestillende midler som inneholder opioider er det vanlig å oppleve forstoppelse av. Disse kan nemlig hemme bevegelsen i tarmen og føre til forstoppelse, forklarer Ødegaard.

Andre medikamenter som kan gi forstoppelse, er jerntilskudd, ikke-steroide anti-inflammatoriske legemidler som ibuprofen, blodtrykksmedisin antidepressiva og antihistaminer.

— Hør med legen din og fortell hvilke legemidler og kosttilskudd du bruker. Dersom forstoppelsen din skyldes legemidler, finnes det kanskje andre legemidler du kan bytte til.

6. Hard mage under graviditet og i barsel

Forstoppelse er en vanlig plage i svangerskapet.

Lavt fiberinntak, lavt væskeinntak, bruk av jern og mangel på mosjon øker sjansen for å få forstoppelse. For å redusere sjansen for å få forstoppelse bør du mosjonere mer, drikke mye vann og spise mye fiberrik mat, anbefaler Ødegaard.

Dersom dette ikke hjelper, anbefaler hun å ta en prat med en lege, og eventuelt få hjelp til å finne avføringsmidler som kan være trygge å bruke i svangerskapet.

7. Forstoppelse av nevrologiske sykdommer

— Mennesker som har en sykdom som påvirker nervesystemet, sliter ofte med forstoppelse. Dette kan være sykdommer som multippel sklerose og Parkinsons, forteller Ødegaard.

Når nervesystemet er skadet, svekkes tarmens evne til å transportere tarminnholdet mot endetarmen og ut.

Forstoppelse hos barn

Barn kan også fra tid til annen slite med forstoppelse.

— Barn i alderen 2-4 år er nok spesielt utsatt for å få forstoppelse. Hos eldre barn som ikke lenger bruker bleie, og ikke er godt trent i å bruke toalettet på egenhånd, kan forstoppelse også føre til lekkasjer og uhell, forklarer Ødegaard.

Barn som også “holder seg” av forskjellige grunner er også spesielt utsatt for å få forstoppelse eller hard mage.

Hva skal man gjøre når man har forstoppelse?

Heldigvis kan de fleste tilfeller av forstoppelse forebygges og behandles ved å gjøre små, effektive endringer. Ødegaard gir noen gode råd:

  • Prøv å få i deg 30 g kostfiber hver dag gjennom frukt, grønnsaker og fullkornsprodukter.
  • Søtstoffet sorbitol kan også forebygge og hjelpe mot forstoppelse. Dette finnes naturlig i aprikoser, epler, plommer, svisker og rosiner.
  • Sørg for å få i deg mye vann, rundt 8-10 glass per dag.
  • Gå på toalettet til samme tid hver morgen, og sett av nok tid.
  • Prøv å være i fysisk aktivitet i minst 2,5 timer i uken. Du kan for eksempel gå, løpe, sykle eller svømme.
  • Det kan være verdt å endre sittestilling på klosettet. Prøv for eksempel å sett en liten skammel under bena dine, det kan gjøre det enklere å tømme tarmen.
  • Dersom du har forstoppelse og tror det kan skyldes mentale helseutfordringer som stress eller angst, kan det også hjelpe å gjøre avslapningsteknikker som pusteøvelser eller meditasjon.

Når bør man oppsøke lege ved forstoppelse?

I de fleste tilfeller går forstoppelse over ved at man håndterer det selv.

— Hvis du imidlertid opplever langvarige plager der du gjennomfører tiltak og endringer som de som er nevnt ovenfor, og de ikke hjelper, kan det være lurt å snakke med en lege, sier Ødegaard.

Samme råd gjelder dersom du opplever symptomer som blod i avføringen, er uvanlig sliten eller oppblåst, ser en varig endring i dovanene dine, eller at du går ned i vekt uten at det er meningen.

Plages du ofte av forstoppelse? Snakk med en av våre leger.
Bestill time
Godkjent av:
Lege

Pia Ødegaard

Allmennlege i Kry

Last updated:

Andre artikler