Last ned Last ned

Vondt i ankelen

Hvis du skader ankelen, kan du få smerter samt oppleve at ankelen blir varm og hovner opp. Men de samme symptomene kan også skyldes infeksjon, brudd, leddgikt eller gikt.

Den vanligste årsaken til smerter i ankelen er en overbelastning etter fysisk aktivitet. Andre årsaker avhengig av skademekanisme kan være ligamentskade (overtråkk), muskel/sene skade (tendinopatier), fascie skade (hinne som omgir muskel) eller brudd/fraktur i selve ankelledd (skjelettskade).

Vrikker du foten, oppstår det smerter, hevelse og varmefølelse rundt ankelen. Blåmerker og hevelse kan vedvare i opptil to uker etter at skaden skjedde, og det kan ta fra få uker til flere måneder før ankelen er helt frisk.

Du må oppsøke legehjelp hvis:

  • Smerten i ankelen er intens, og du ikke kan stå på den skadde foten
  • Ankelen ser annerledes ut eller er vridd i en uvanlig vinkel
  • Du har en sterke smerter, selv når foten holdes i ro
  • Du hører en knekkelyd inni foten når du rører på den
  • Du har en hoven fot etter en skade og hevelsen ikke går ned etter to til tre dager
  • Du har mistanke om en infeksjon, hvor symptomene er hevelse, varmefølelse og feber
  • Du mistenker leddgikt eller gikt

Det er viktig å finne ut hvorfor du har vondt i ankelen. Har du spilt fotball, blitt taklet og vrikket foten, vet du mest sannsynlig hvorfor smerten har oppstått. Men hvis du har smerter i ankelen uten å vite hvorfor, er det vanskeligere å vite hvilken behandling du trenger for at foten din skal bli bedre.

Dersom du skader foten din, er det viktig at du behandler etter RICE-prinsippet med en gang:

R = Rest: hvile og avlastning fra det som gjør vondt.
I= Ice: Nedkjøling av skadestedet.
C = Compression: Kompresjon med for eksempel støttebandasje.
E = Elevation: Heve skadestedet.

Dagene etter at du har tråkket over kan du belaste og trå på den skadde foten, dersom smertene ikke hindrer det. Bruk krykker dersom du har behov for avlastning og det er for vondt å belaste foten.

Ved andre årsaker til smerter i ankelen, som for eksempel leddgikt, kan du redusere smerten ved å spise riktig, trene og tøye ut regelmessig for å opprettholde mobiliteten.

Vektnedgang kan også hjelpe på smerter i ankelen.

Hos KRY kan du få vurdering, diagnose, rådgivning og resept på nødvendige legemidler via videosamtale med en av våre leger.

Sist oppdatert:
15. jan. 2020
Godkjent av:
Thorleif Jansen, Medisinsk sjef i Kry og spesialist i allmennmedisin