Last ned Last ned

Mat som styrker immunforsvaret

Sist oppdatert 19. jan. 2021

Et sterkt immunforsvar krever gode byggesteiner, men hvilken betydning har de ulike næringsstoffene for kroppen?

Du kan bygge opp cellene i kroppen din ved å spise næringsrik mat, og på den måten bidra til å styrke immunforsvaret ditt. Vi har skrevet om 6 viktige næringsstoffer, deres funksjon og i hvilke matvarer du finner dem.

Hvilke næringsstoffer er viktig for immunforsvaret?

Alle celler i kroppen trenger god næring for å fungere optimalt. De ulike cellene i immunforsvaret kan styrkes ved å spise riktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Å ha et variert og næringsrikt kosthold er den beste måten å få i seg de næringsstoffene som bidrar til å styrke immunforsvaret.

Vitamin A er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner i mage, tarm og luftveier - de fungerer som det første forsvaret mot bakterier og virus.

Vitamin A finnes blant annet i

  • Mørkegrønne bladgrønnsaker som brokkoli, spinat og grønnkål.
  • Rød- og oransjefarget frukt og grønnsaker som gulrot, paprika og aprikoser.
  • Animalsk mat som leverpostei, fet fisk, egg, helmelk, smør og ost.
  • Tran

Vitamin B6 bidrar til å produsere både antistoffer og hvite blodceller som sirkulerer i blodet og er en del av immunforsvaret. Vitamin B6 trengs også for å produsere hemoglobin (røde blodlegemer), et stoff som er viktig for å frakte oksygen rundt i kroppen.

Vitamin B6 finnes blant annet i

  • Korn og belgvekster
  • Grønne bladgrønnsaker og bær
  • Kjøtt fra fugl og svin
  • Egg og ost

Vitamin C bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon. Vitamin C trengs når kroppen lager antistoffer, som beskytter kroppens celler mot for eksempel infeksjoner.

Vitamin C finnes blant annet i

  • Appelsin og andre sitrusfrukter
  • Paprika, brokkoli, spinat, kålrot, nypotet og tomat
  • Bær som jordbær, solbær og nyper

Vitamin D bidrar til å bevare balansen i hele immunforsvaret og i tarmen. Vitamin D kan også hjelpe ved inflammasjon og autoimmune sykdommer, tilstander hvor immunforsvaret angriper sin egen kropp.

Vitamin D finnes blant annet i

  • Fet fisk som laks, makrell, ørret og sild. Fet fisk inneholder også omega 3 som kan virke betennelsesdempende og bidra til å redusere inflammasjon.
  • Men den viktigste kilden til vitamin D er sollys

Magnesium er viktig for flere prosesser i immunforsvaret og støtter blant annet funksjonen til de hvite blodcellene.

Magnesium danner ikke kroppen av seg selv, så mineralet må tilføres via mat og drikke, som for eksempel

  • Grønnsaker, spesielt poteter og bladgrønnsaker
  • Grovt mel, havregryn og mandler
  • Melkeprodukter, kjøtt, fisk og skalldyr

Sink bidrar til å holde hele immunforsvaret stabilt. Sink er også et nødvendig næringsstoff for heling av sår og hudens kvalitet.

Sink dannes heller ikke i kroppen, og må også tilføres via mat og drikke, som for eksempel

  • Kornprodukter og belgvekster
  • Melk og ost
  • Skalldyr, fisk og storfekjøtt
GODKJENT AV
Thorleif Jansen
Medisinsk sjef i Kry og spesialist i allmennmedisin
Sist oppdatert:

Andre artikler