Last ned Last ned

Myter og fakta om digitale helsetjenester

Sist oppdatert 12. feb. 2020

Legetime via video er fortsatt en relativt ny måte å få helsehjelp på i Norge, og vi svarer på de vanligste mytene om digitale helsetjenester.

I flere europeiske land er digitale helsetjenester som KRY en del av det offentlige helsetilbudet, men i Norge møter vi foreløpig stengte dører. Hvis én prosent av de 14 millioner årlige fastlegebesøkene i Norge hadde vært gjennomført på video, ville transport, venting og tapt arbeidstid i forbindelse med 140 000 legebesøk vært spart for pasienter, arbeidsgivere og leger. Å gjennomføre legetimer via video er fortsatt en relativt ny måte å få helsehjelp på i Norge, men kan gi store samfunnsøkonomiske fordeler. Vi svarer på de vanligste mytene som har dukket opp i debatten om digitale helsetjenester.

Myte: Man kan ikke stille diagnose uten fysisk undersøkelse

Det er mye som kan behandles digitalt da legen både får sett og snakket med pasienten. Via video kan legen foreta medisinske vurderinger, gi råd, skrive resepter, sende til prøvetaking, henvise til spesialister og diagnostisere. Vi i KRY kan for eksempel behandle hudlidelser som utslett og eksem, øyekatarr og plager knyttet til muskel og skjelett. Noen plager krever fysisk undersøkelse for å kunne gi en god vurdering, og da vil KRY-legene anbefale å oppsøke et fysisk legekontor.

Myte: Digitale leger er slepphendte med å forskrive antibiotika

Prinsippet om forsvarlig og riktig antibiotikaforskrivning gjelder for all helsehjelp, inkludert digitale legetimer. Vår erfaring er at digitalisering kan gi muligheter for økt kvalitetssikring og kan spille en viktig rolle i kampen mot antibiotikaresistens. I KRY har vi utarbeidet retningslinjer for hva som kan behandles digitalt og følger nøye opp antibiotikaforskrivning i den hensikt å redusere antibiotikaforbruket. Les mer om vår digitale kamp mot antibiotikaresistens >

Myte: Legehjelp gjennom mobil fører til et overforbruk av helsetjenester

I flere deler av landet opplever fastleger og legevakter kapasitetsutfordringer. Digitale helsetjenester som KRY bidrar derfor til å hjelpe pasienter som har behov for rask helsehjelp som ikke krever fysisk undersøkelse. Ifølge spørreundersøkelser har kun 5% av de som har tatt kontakt med KRY hatt behov for en fysisk undersøkelse. 93% oppgir derimot at de ville ha oppsøkt et fysisk legekontor dersom de ikke skulle tatt kontakt med KRY. En studie fra Jönköping University viste at over 90% av alle som oppsøkte lege digitalt bare gjorde dette én gang, og at nesten alle fikk hjelpen de trengte i løpet av dette ene møtet.

Sist oppdatert:
12. feb. 2020

Andre artikler