Behøver du legehjelp? Bestill legetime

Slik holder du ditt nyttårsforsett!

Sist oppdatert:
Et nytt år symboliserer for mange en ny start med nye muligheter.

Helsehjelp når det passer deg

Bestill time

Flere liker å sette mål for året som kommer og går inn i januar med en ny giv og en stor motivasjon. Likevel kan det være utfordrende å holde disse målene når hverdagslivet omsider banker på døren. Vi i Kry har derfor samlet noen tips som kan gjøre det litt enklere å holde nyttårsforsettene dine.

1. Start i det små

Å ha et mål som er lett å nå kan virke motiverende for å fortsette, eller til og med inspirere til å sette større mål. Om målet ditt for eksempel er å bli mer fysisk aktiv, kan du starte med aktiviteter som er lette å både komme i gang med og opprettholde, som for eksempel å gå en rask gåtur i skogen i 30 minutter tre ganger i uken.

2. Fokuser på ett mål om gangen

Når man først begynner, kan det være lett å komme på flere ting man ønsker å forbedre i hverdagen. Det kan være lurt å prioritere hvilket mål som er viktigst for deg og fokusere på det i første omgang.

3. Gjør det for deg selv

Sett nyttårsforsett for deg selv. Det virker kanskje som en god idé å gjøre det sammen med noen andre, men da blir det veldig vanskelig å holde om den andre skulle gi opp. Hvis målet ditt er å begynne å trene, finn heller noen som allerede er flink til å holde seg i aktivitet og la deg bli inspirert!

4. Vær tålmodig

Undersøkelser viser at det tar minst to måneder å tillegge seg en ny vane, og ofte enda lenger enn det også. Vær tålmodig og fokuser på hva du kan gjøre i dag for å nå målet ditt.

Husk at ingen er perfekte og at det er helt normalt å gjøre en glipp - da er det bare å starte igjen og ikke gi opp. Du kommer nok ikke til å angre.

Vi ønsker deg et godt og friskt nytt år!

Trenger du legehjelp?

Bestill legetime

Andre artikler

Prostate exam

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta artikler om helse, livsstil og informasjon om våre tjenester.