Last ned Last ned

Slik holder du ditt nyttårsforsett!

Sist oppdatert: 28. des. 2019

Et nytt år symboliserer for mange en ny start med nye muligheter.

Flere liker å sette mål for året som kommer og går inn i januar med en ny giv og en stor motivasjon. Likevel kan det være utfordrende å holde disse målene når hverdagslivet omsider banker på døren. Vi i KRY har derfor samlet noen tips som kan gjøre det litt enklere å holde nyttårsforsettene dine.

  1. Start i det små
    Å ha et mål som er lett å nå kan virke motiverende for å fortsette, eller til og med inspirere til å sette større mål. Om målet ditt for eksempel er å bli mer fysisk aktiv, kan du starte med aktiviteter som er lette å både komme i gang med og opprettholde, som for eksempel å gå en rask gåtur i skogen i 30 minutter tre ganger i uken.

  2. Fokuser på ett mål om gangen
    Når man først begynner, kan det være lett å komme på flere ting man ønsker å forbedre i hverdagen. Det kan være lurt å prioritere hvilket mål som er viktigst for deg og fokusere på det i første omgang.

  3. Gjør det for deg selv
    Sett nyttårsforsett for deg selv. Det virker kanskje som en god idé å gjøre det sammen med noen andre, men da blir det veldig vanskelig å holde om den andre skulle gi opp. Hvis målet ditt er å begynne å trene, finn heller noen som allerede er flink til å holde seg i aktivitet og la deg bli inspirert!

  4. Vær tålmodig
    Undersøkelser viser at det tar minst to måneder å tillegge seg en ny vane, og ofte enda lenger enn det også. Vær tålmodig og fokuser på hva du kan gjøre i dag for å nå målet ditt.

Husk at ingen er perfekte og at det er helt normalt å gjøre en glipp - da er det bare å starte igjen og ikke gi opp. Du kommer nok ikke til å angre.

Vi ønsker deg et godt og friskt nytt år!

Sist oppdatert:
28. des. 2019