Kry-logo
Last ned
Bestill legetime
5 ting du trenger å vite om vedvarende og sunt vekttap – ifølge en lege

5 ting du trenger å vite om vedvarende og sunt vekttap – ifølge en lege

Sist oppdatert:
ons. 28. jul. 2021
Hvordan gå ned i vekt på en sunn måte - og holde seg der. Overlege hos Kry, Samuel Menon, forteller oss de viktigste tingene vi bør vite

Hvorfor og hvordan man velger å gå ned i vekt, eller hvordan man opprettholder en sunn vekt, er individuelt. Vekten vår kan være påvirket av flere forskjellige faktorer (medisinske, psykiske og/eller emosjonelle), men det er også vanlig at vekten vår varierer i løpet av dagen eller på forskjellige tidspunkt i menstruasjonssyklusen.

— Forholdet vårt til mat og drikke, og hva, hvordan og hvorfor vi spiser er avgjørende for hvordan vi tar vare på vekten vår, sier Menon.

Vi lærer mer og mer om de negative effektene av å være overvektig. De som er overvektig, eller har fedme, har en økt risiko for å få kroniske sykdommer som hjertesykdommer. Nye undersøkelser indikerer at det også kan øke risikoen for å bli alvorlig syk av Covid-19.

Her deler Menon 5 viktige ting å huske på når det kommer til vedvarende vekttap, og hvordan du kan opprettholde en sunn vekt. Det aller viktigste er å ha en sunn innstilling.

1. Det finnes ikke en spesifikk «sunn» vekt, men det finnes mål som kan hjelpe deg på veien

Formelen KMI (kroppsmasseindeks) kan gi deg en viss idé om hva som er en sunn vekt for deg.

— Det er en veiledning, ikke en regel, og det kan være grunner til at man har en KMI som indikerer overvekt, på tross av at man er sunn, sier Menon. Når det er sagt, er dette beregningen som er foretrukket blant helsepersonell.

KMI beregnes som vekt (kg)/høyde (m)2, og kan hjelpe med å finne ut om en person er overvektig eller har fedme. Fedme er klassifisert som en kronisk sykdom og kan behandles på forskjellige måter, mens overvektige vanligvis responderer godt på visse livsstilsendringer.

— En annen måte å beregne en “optimal” vekt på, er midjemålet ditt, legger Menon til. Han forklarer at å bære på ekstra vekt rundt midjen kan føre til økt risiko for å få blant annet diabetes type 2.

Oppsummering:

  • Få oversikt over KMI og midjemål for å forstå hva som er en sunn vekt for deg.

2. For et vedvarende vekttap, er det best å implementere små og sunne endringer

— Det finnes ingen triks eller snarveier til vekttap, sier Menon.

— Et velbalansert kosthold og trening er grunnlaget. Finn ut hva som passer for deg og skap deg nye vaner gradvis, så er det større sjanse for at du holder deg på rett spor når ting blir utfordrende. Utforsk nye typer mat og mer aktive måter å komme seg rundt på, som å gå eller å sykle, utdyper Menon.

Hvis du ikke foretrekker å veie deg, kan du heller følge med på midjemålet ditt og samtidig opprettholde sunne vaner. Sunne vaner gjør at du både føler deg bedre og får en sunnere kropp i det lange løp.

Oppsummering:

  • Det er bedre å følge enkle livsstilsendringer som en del av din daglige rutine, enn drastiske og begrensende regler.
  • Skap nye, sunne vaner som fungerer for deg.

3. Det er store helsefordeler knyttet til å vedlikeholde en sunn vekt, eller bare å miste noen kilo

Det finnes uendelig med fordeler ved å vedlikeholde en sunn vekt, inkludert en betydelig redusert risiko for hjertesykdommer, diabetes type 2, muskel- og leddproblemer, og visse typer kreft. Det finnes til og med sterke indikasjoner på at en sunn vekt reduserer dødelighet.

Å gå ned i vekt kan forbedre fruktbarheten og søvnkvaliteten din, og for noen kan det til og med øke selvtilliten.

Det kan ha mange positive innvirkninger å miste bare noen få kilo.

— Det er mye som tyder på at vekttap kan redusere blodtrykket hos mennesker som er overvektige, sier Menon.

— Siden høyt blodtrykk er en stor årsak til hjertesykdommer og slag, ligger det store helsefordeler i å miste noen få kilo, utdyper legen.

Oppsummering:

  • Å vedlikeholde en sunn vekt, eller bare å gå ned noen få kilo hvis du er overvektig, kan ha en drastisk effekt på helsa.

4. Gjør det enkelt å spise sunn mat og unngå restriktive trenddietter

Menon fraråder mot trenddietter – de er ofte uholdbare og noen ganger basert på mangelfull forskning.

Det finnes bevis på at lavkarbodietter er mer effektive for varig og vedvarende vekttap og vektkontroll. Dette er fordi karbohydrater påvirker glukosenivået i blodet, noe som igjen påvirker blodsukker- og insulinnivåene, i tillegg til måten vi lagrer fett på.

En mer direkte tilnærming til vekttap er å ha som mål å spise mindre kalorier enn du bruker.

— Vi begynner å gå ned i vekt når vi er i en negativ energibalanse: når energien vi bruker er mer enn vi bruker opp, forklarer Menon. Det kan virke innlysende, men det kan være vanskelig å huske på det når du konstant blir bombardert med treningsplaner, trenddietter og mat du bør unngå.

— Spis litt mindre og fokuser på plantebasert mat – det er den eneste sannheten som gjelder, sier Menon.

Oppsummering:

  • For de aller fleste, handler vedvarende vekttap eller vektkontroll bare om å spise litt mindre enn vanlig mens man holder seg aktiv.
  • Å skifte ut enkelte karbohydrater med grønnsaker og annen plantebasert mat kan ha store fordeler.

5. Et vekttap som er stabilt og vedvarende er bedre enn å gå rask ned i vekt

— Å begrense visse typer mat over en lang periode kan føre til ernæringsmangler, fordi kroppen ikke får i seg den mengden næringsstoff som den trenger. Hvis vi unngår mat som kroppen trenger, øker helserisikoer betraktelig, særlig når vi begynner å spise igjen, forklarer Menon.

— Jeg anbefaler å iverksette små og stabile justeringer, det gjør at reguleringen av matlysten, energibruk og lagring synkroniseres. Når vi prøver å gå ned i vekt for fort, er ikke kroppen i balanse, og det er større sjanser for å legge på seg, sier Menon.

Å drastisk redusere kaloriinntaket kan faktisk skille ut hormoner som gjør deg mer sulten.

Oppsummering:

  • Hvis du forsøker å gå ned i vekt for fort, har ikke kroppen tilstrekkelig med tid til å tilpasse seg, det kan gjøre mer skade enn godt.
  • Vær tålmodig med små endringer, så får du lønn for strevet.
Hvis du bekymrer deg for vekten din, og ønsker å få råd eller støtte kan du bestille en time for å snakke med en lege.
Bestill legetime
Godkjent av:
Lege

Pia Ødegaard

Allmennlege i Kry

Last updated:

Andre artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta jevnlige helsetips og annen helserelatert informasjon i innboksen din.