Kry-logo
Last ned
Ta kontakt med lege hvis du har bekymringer eller vil ha mer informasjon om dehydrering. Bestill legetime
Hvorfor er det viktig å ta væskeinntak på alvor? en lege forklarer

Hvorfor er det viktig å ta væskeinntak på alvor? En lege forklarer

Sist oppdatert:
søn. 11. jul. 2021
Overlege hos Kry, Samuel Menon, deler sine råd om hvordan du kan holde deg hydrert og ved god helse i sommer – og forklarer hvordan du oppdager viktige tegn på dehydrering.

Sommeren er her for fullt, og med det følger grilling, fjellturer, båtturer og late dager på stranda. Men tenker du på å holde deg hydrert – og kjenner du til tegnene på dehydrering?

Å holde seg hydrert er viktig for helsen din

Kroppene våre trenger vann til en hel rekke funksjoner. Vann transporterer næringsstoffer til cellene våre og transporterer bort avfallsrester, samt støtter og «smører» hjernen og leddene. Gjennom svetting kan vann også bidra til å regulere kroppsvarmen.

Det betyr at dehydrering, når kroppen mister mer vann enn den får, kan få en innvirkning på nesten alle aspekter av kroppen.

Selv en mild dehydrering kan påvirke konsentrasjonsevnen, og føre til hodepine, ekstrem trøtthet og forstoppelse. Mangel på vann kan gjøre at huden blir tørr, matt og begynner å klø. Det kan også tyde på at lavt inntak av væske kan påvirke søvn.

Hvor mye væske trenger jeg?

Hvor mye væske en trenger, avhenger av mange faktorer - alt fra alder til været til personlige helsetilstander - og rådene varierer. Ifølge NHI er anbefalt vanninntak for voksne mellom 2 og 2,5 liter væske om dagen.

Hvilke typer væske teller som en del av inntaket mitt?

— Selv om vi trenger omtrent 3 liter med væske hver dag, er det ingen faste regler om hvordan dette kan oppnås, sier Menon.

Ifølge Menon må ikke væsken nødvendigvis være kun vann.

— Vi kan også få i oss vann gjennom maten vi spiser og andre væsker vi drikker - som alt fra juice til te og kaffe.

Menon anbefaler likevel å være bevisst på hvor mye koffein du får i deg. Koffein er vanndrivende og kan derfor få nyrene til å gi slipp på mer urin enn det den bør.

Hva sier forskningen om hydrering?

Det er en kompleks prosess for kroppen å regulere væskenivået.

Den følger nøye med på osmolariteten, eller saltkonsentrasjonen, i kroppsvæsken. Ved forhøyet saltkonsentrasjon gir kroppen slipp på et ikke-diuretisk hormon (ADH). Hormonet forteller nyrene at de må spare på vannet ved å redusere antall ganger vi urinerer, og forteller hjernen at den må stimulere tørste for å få oss til å drikke. Når det er for høy konsentrasjon, stimuleres nyrene til å urinere oftere.

— Sunne nyrer tar seg av det meste av reguleringen som er nødvendig for å holde kroppen hydrert, sier Menon.

— Å drikke en passende mengde med væske hjelper nyrene med prosessen sin, og er alt som skal til hos en sunn person. Ikke så lite at du er tørst og ikke så mye at du må tisse hele tiden, forklarer legen.

Er det mulig å drikke for mye?

Det er mulig å drikke for mye, men hvis du har god helse ellers burde det ikke være et problem. I de fleste tilfeller vil for høyt væskeinntak bare føre til flere toalettbesøk.

Tegn på at du er dehydrert

Tørste er den beste indikatoren i hverdagen, sier Menon. Andre vanlige tegn og symptomer på mild til moderat dehydrering er:

  • En tørr eller klissete munn
  • Sjelden urinering
  • Du føler deg svimmel
  • Har hodepine
  • Mørk urin

Alvorlig væskemangel kan være farlig.

Dette er tegnene på alvorlig væskemangel:

  • Ekstrem tørste
  • Tørr hud
  • Innsunkne øyne
  • Svært lite urin
  • Tørr og klebrig tunge
  • Forvirring og svimmelhet

Symptomer på dehydrering hos barn

Det kan være vanskeligere å oppdage væskemangel hos barn og spedbarn enn hos voksne da de vanligvis ikke viser symptomer på mild væskemangel. Når de er noe dehydrert, kan de:

  • Være slappe eller irritable
  • Ha høy puls
  • Puste veldig raskt
  • Ha innsunkne øyne
  • Tisse mindre enn vanlig (tørre bleier)

Spedbarn kan også ha en innsunken fontanell (det myke partiet midt på spedbarnets hode), når det er dehydrert.

Noen er mer utsatt for å bli dehydrert

Det er mange årsaker som kan gjøre at man blir dehydrert, sier Menon, inkludert livsstil og miljø.

Man bør alltid sørge for å fylle på når man har væsketap, ved for eksempel svetting under trening, eller i varmt, tørt vær.

— Når man ikke føler seg vel kan man miste mer væske enn vanlig fra hud, lunger eller mage på grunn av feber, oppkast eller diaré, sier Menon.

I tillegg kan langvarige helsetilstander som hjerte- eller nyresykdommer påvirke måten kroppen regulerer væskebalansen. Dette kan gjøre at man blir mer utsatt for dehydrering.

Alkohol hemmer ADH-produksjonen

Mange våkner opp tørste morgenen etter å ha drukket alkohol. Det er fordi alkohol, som i likhet med koffein, hemmer ADH-produksjonen, som er hormonet som er ansvarlig for å kommunisere med nyrene at de må spare på vann.

— Når man har mindre ADH resulterer det i at man mister mer vann ved urinering, sier Menon. «Hvis du drikker espresso om dagen og martinier om kvelden, er dehydrering uunngåelig.»

Langsiktig dehydrering kan føre til skade

Mild til moderat dehydrering kan motvirkes og har ingen langsiktige effekter.

Kronisk, eller langvarig dehydrering kan derimot øke risikoen for infeksjoner. Det gjelder spesielt for urinveisinfeksjoner. Alvorlig dehydrering kan skade nyrene og til og med føre til nyresvikt.

Kontakt lege

Alvorlig dehydrering kan være farlig. Faresignaler du må være oppmerksom på er sløvhet, innsunkne øyne, rask puls og rask pusting.

I de fleste tilfeller er ikke mild eller moderat dehydrering noe å bekymre seg for. Inntak av mer væske vil motvirke symptomene og kroppen din vil fortsette å finne måter å regulere væskenivået på.

Ta kontakt med lege hvis du har bekymringer eller vil ha mer informasjon om dehydrering.
Bestill legetime
Godkjent av:
Lege

Pia Ødegaard

Allmennlege i Kry

Last updated:

Andre artikler